سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب دانشگاهی
هرکه بسیار نیکی کند، برادرانش دوستش خواهندداشت . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مذهب و معنویت در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 47 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مذهب و معنویت (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مذهب و معنویت در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)



ادبیات و گستره نظری تحقیق

خانواده نظامی است که بیش از همه بر فرد و اعضای درون خود تاثیر دارد و رفتارهای افراد درون خود را شکل می‏دهد(صیدی، پور ابراهیم، باقریان و منصور، 1390) و بسیاری از پژوهش‏ها که اخیرا در زمینه­ی خانواده انجام گرفته بر این دیدگاه تمرکز دارند(صیدی، پور ابراهیم، باقریان و منصور، 1390). بسیاری از ناهنجاری­های روانی و رفتاری افراد اعضای خانواده در خود خانواده ریشه دارد و در عین حال بسیاری از پیشرفت­های بشر نیز از خانواده نشات می­گیرد(والش، 2013). انسجام خانواده بعدی از ابعاد الگوی مدور ترکیبی اولسون(1999؛ به نقل از جمشیدی، رزمی، حقیقت و سامانی، 1387، ص 203) از خانواده می باشد که پیش بینی می شود متاثر از تجارب معنوی و مسئولیت پذیری در خانواده باشد. انسجام خانواده احساس همبستگی، پیوند و تعهد عاطفی است که اعضای یک خانواده نسبت به همدیگر دارند. لینگرن(2003)، انسجام را به صورت احساس نزدیکی عاطفی با دیگر افراد خانواده تعریف می کند. همچنین اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان، در چند دهه گذشته به صورتی روزافزون توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است(هرمن، ساکسنا و مودیه، 2013).

معنویت حالتی از بودن است، لیکن سلامت معنوی حالتی از داشتن است(سیک، 2015). سلامت معنوی به برخورداری از حس پذیرش، احساسات مثبت، اخلاق و حس ارتباط متقابل با یک قدرت حاکم و برتر قدسی، دیگران و خود اطلاق می شود که طی یک فرآیند پویا و هماهنگ شناختی، عاطفی، کنشی و پیامدی شخصی حاصل می آید. شناخت معنوی، عواطف معنوی، کنش معنوی و ثمرات معنوی از مولفه‏های اصلی سلامت معنوی است در میان عوامل تاثیر گذار بر سلامت روان انسان ها، خانواده نقش بسیار مهمی دارد(اصغری، سعادت، عاطفی کرجوندانی و جانعلی زاده کوکنه، 1393).

خانواده از لحاظ تربیتی و اجتماعی دارای اهمیت و جایگاه ویژه­ای است. افراد از خانواده گام به عرصه هستی می­نهند و جامعه از تشکیل افراد هستی قوام می­یابد. ازآنجایی­که نهاد خانواده، مولد نیروی انسانی و معبر سایر نهادهای اجتماعی است، از ارکان و نهادهای اصلی هر جامعه به‏شمار می رود. بهنجاری و نابهنجاری جامعه، در گرو شرایط عمومی خانواده­ها است. هیچ یک از آسیب­های اجتماعی فارغ از تأثیر خانواده پدید نمی‏آید. به همین دلیل، هیچ جامعه ای نمی تواند ادعای سلامت کند مگر آنکه از خانواده های سالم برخوردار باشد(یعقوبلو، 1394).

خانواده می تواند هم به عنوان منبع فشار روانی و هم به عنوان محلی برای حمایت از افراد درون آن باشد(باباپور خیرالدین و بهاورنیا، 1391). راهبردهای مربوط به نقش خانواده به متغیرهای مختلفی مربوط است از جمله ویژگی هایی که در یک رابطه چند نفره وجود دارد انسجام رابطه می باشد(باباپور خیرالدین و بهاورنیا، 1391). انسجام خانواده یعنی با هم بودن اعضای خانواده که پیوند عاطفی نسبت به یکدیگر دارند تعریف می­شود. تمرکز انسجام روی این نکته است که چگونه سیستم­ها(خانواده­ها) جدایی شان را در تقابل با هم بودن شان متعادل می­کنند(اولسون، 2010).

سلامت و پویایی خانواده، به عنوان هسته بنیادی و سازنده جامعه ریشه در سلامت و شادابی و رضایت از زندگی همسران دارد(سفیری، محرمی، 1388). پس از ازدواج و زندگی زناشویی، به عنوان هسته اصلی و پایه گذار خانواده، بسیار مورد توجه است. ازدواج، نهادی اجتماعی است که دو فرد کاملا متفاوت از نظر اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی را برای تشکیل یک خانواده به هم پیوندن می دهد و به همین دلیل، نسبت به دیگر نهادها، با اختلافات بیشتری در درون خود روبه رو است. اختلافات پدیده‏یی است که که از آغاز بشریت وجود داشته و به عنوان یک عامل خطر ساز برای سلامتی ازدواج تعریف شده است(ویت‏-سون و آل-شیخ، 2013). کاهش انسجام در خانواده و افزایش تعارضات بین فردی می تواند منجر به کاهش انعطاف پذیری خانواده گردد که می تواند همراه با مشکلاتی در تعاملات آنها گردد. انسجام خانواده(پیوند عاطفی و هیجانی بین اعضای خانواده و احساس نزدیک بودن) از طریق احساس تعلق و پذیرش در سیستم خانواده ابراز می شود. انسجام پایین در خانواده می تواند منجر به افسردگی و کاهش پذیرش اجتماعی شده و این پایین بودن انسجام با احساسات عدم تعلق همراه است، می تواند رفتارهایی ر در اعضای خانواده به وجود آورد که منعکس کننده محیط خانواده است(وندیتا و همکاران، 2015).

خانواده مانند تمام ارگانیزمهای که باید با محیط خود سازگار شوند، نیاز به سازمان بندی درونی دارد و این قواعد حاکم بر آن است که تعیین می کنند چگونه، چه زمانی و با چه کسی ارتباط برقرار شود و همین سازمان بندی و قواعد آن است که الگوهای تعاملی ساختار خانواده را به وجود می آورند(والش، 2013). از آنجا که سلامت خانواده ها در طول عمر دستخوش تغییر می گردد این واقعیت که در یک مقطع زمانی خاص، خانواده از سلامت برخوردار است، تضمینی برای تداوم این وضعیت نیست(اریکا، ولش، سیمونه، فرنچ و ملانیه، 2016). بسیاری از متغیرهای سلامتی، بخصوص متغیرهای مربوط به سلامتی و انسجام خانواده به وسیله پایبندی به اموز مذهبی و عمل به باورهای دینی و مذهبی تبیین می شوند(پورستار و حکمتی، 1389).

 

 


 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) معلولیت در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
مبانی نظری و پیشینه پژوهش معلولیت (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) معلولیت در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


1.1 مبانی نظری معلولیت

معلولیت واقعیتی انکار ناپذیر است و به عنوان یک پدیده اجتماعی از ادوار گذشته تا کنون در جوامع وجود داشته است. با این وجود مفهوم معلولیت توسط سازمان بهداشت جهانی در طبقه بندی بین المللی ناتوانی کارکردی و سلامت به عنوان یک اصطلاح چتری برای آسیب ها، محدودیت های کارکردی و محدودیت های مشارکتی مطرح شده است. بنابر این تعریف، عدم معلولیت و معلولیت بر اساس یک الگوی زیستی-روانی – اجتماعی تبیین می شود زیرا معلولیت نتیجه یک اختلال یا ناتوانی است که از انجام یک یا چند نقش طبیعی که مبتنی بر سن، جنس و سایر عوامل اجتماعی و فرهنگی است کاسته یا جلوگیری می کند (سازمان بهداشت جهانی، 2001). برون و ترنر (2010). معلولیت های جسمی و حرکتی را به عنوان یک آسیب که یک یا بیش از یکی از فعالیت های عمده زندگی فرد را محدود می کند تعریف کرده اند. روی هم رفته معلولیت به ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت های عادی زندگی فردی یا اجتماعی به علت وجود نقصی ‌مادرزادی یا اکتسابی، در قوای جسمانی یا روانی اطلاق می شود (کاپلان و سادوک، 1993، به نقل از پور افکاری، 1382). ‌

 

انواع معلولیت ها:

1) معلولیت های جسمی که شامل این موارد است:

‌الف) معلولیت های حواسی: مانند نابینایی و ناشنوایی.

‌ب) معلولیت های حرکتی: شامل انواع نقص عضوها، ضایعات نخاعی و ناهنجاری های مربوط به اسکلت و ‌عضلات.

‌ج) معلولیت احشای داخلی: شامل ناهنجاری های قلبی - عروقی، تنفسی، کلیوی و غیره.

‌2) معلولیت ذهنی عبارتند از:

الف) عقب ماندگی ذهنی ‌

ب) بیماری روانی (سازمان بهداشت جهانی، 2001). ‌

 

علل معلولیت ها

1) معلولیت‌های اکتسابی: در اثر تصادفات، حوادث یا بلاهای طبیعی، جنگ، آتش سوزی، مسمومیت ها و یا ‌بیماری های مزمن و عوارض ناشی از آن ها، فرد ممکن است دچار این معلولیت گردد.

2‌) معلولیت های مادرزادی: علل معلولیت مادرزادی را به طور کلی به دو دسته تقسیم می کنند:

الف) ‌عوامل دوران بارداری: نظیر عوامل ژنتیکی، سوء تغذیه مادر، سن بالای مادر، رعایت نکردن بهداشت دوران ‌بارداری، اشعه، دارو، بیماری مادر و استعمال دخانیات.

‌ب) عوامل هنگام زایمان: زایمان مشکل و طولانی، زایمان های غیر بهداشتی، ضربات وارده به نوزاد هنگام تولد (سازمان بهداشت جهانی، 2001).

 

راه‌های پیشگیری از معلولیت ها

پرهیز از ازدواج های فامیلی، مراقبت های دوران بارداری، تغذیه صحیح مادر، اجتناب از باردار شدن در سنین ‌بالای 35 سال و زیر 18 سال، مصرف نکردن دارو در هنگام بارداری، اجتناب از در معرض اشعه قرار گرفتن ‌و انجام زایمان در شرایط کاملاً بهداشتی و تحت نظر فرد دوره دیده از جمله اقداماتی هستند که می توانند از بسیاری ‌از معلولیت ها پیشگیری نمایند. ‌درک این نکته مهم است که اگر چه ممکن است فرد معلول با دیگران تفاوت داشته باشد ولی تکیه بر ناتوانی فرد، ‌نه تنها کمکی به وی نمی کند بلکه بر مشکلات وی خواهد افزود. افراد معلول غالباً مشکلاتی دارند که مانع انجام ‌برخی از فعالیت های آنها می شود یا احتمالاً آنها بعضی از کارها را به شکل دیگری انجام می دهند، اما اکثر ‌افراد معلول نیز می توانند پس از آموزش لازم، بسیاری از فعالیت های عادی زندگی را با اندک تفاوت یا آهسته ‌تراز دیگران انجام دهند. آنچه یک معلول نیاز دارد، پذیرفتن و باور کردن توانایی های اوست نه غصه خوردن ‌برای ناتوانی وی (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000، ترجمه نیکخو، 1373). ‌

 

علت معلولیت های جسمی و حرکتی

افراد مبتلا به ضایعات نخاعی معمولا ً از ناحیه پا دچار ناتوانی هستند و فلج های مغزی می تواند هر یک از اندام ‌ها یا همه آنها را مبتلا سازد. بیماری ها، حوادث و تصادفات نیز می توانند سبب بروز نوعی نارسایی حرکتی در ‌فرد شوند. در برخورد با معلول جسمی باید ضمن توجه به محدودیت های حرکتی فرد، دیگر توانایی های او در ‌حدی تقویت شود که حتی الامکان بتواند نارسایی ها را جبران کند. ‌در برخورد با فرد نابینا باید تلاش نمود تا در صورت وجود بینایی حتی به صورت جزئی با استفاده از روش های ‌مناسب، مهارت های فرد را در استفاده از آن بالا برد. تقویت حواس دیگر فرد، وی را در مواجهه با عوامل ‌محیطی موفق‌تر می‌کند.‌ وضعیت زندگی و اثاثیه منزل باید به نحوی چیده شود تا فرد نابینا بتواند به راحتی وسایل مورد نیاز خود را پیدا کند. خوشبختانه امروزه با استفاده از الفبای بریل، نابینایان می توانند با سواد شوند، بخوانند و بنویسند. ‌در برخورد با افراد ناشنوا هم باید آرام و شمرده صحبت کرد و موقع صحبت کردن روی خود را به سمت فرد نگه داشت تا او ‌بتواند با لب خوانی، منظور ما را درک کند. صحبت با صدای بلند باعث می شود که وی نتواند منظور ما را به ‌خوبی درک کند. چون در این حالت، لب خوانی مشکل می شود (سازمان بهداشت جهانی، 2001). ‌




 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مهارت های حرکتی در 16 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 22 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های حرکتی (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مهارت های حرکتی در 16 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


مهارت های حرکتی عبارتند از فعالیت های جنبشی و حرکت که مستلزم کنش هماهنگ اند و شامل دو نوع مهارت می باشند: مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های حرکتی درشت(اسدی دوست، 1392).

2-3-1- حیطه روانی- حرکتی

هدف های حوزه روانی- حرکتی به حرکات و اعمال ماهرانه بدنی چون نوشتن، تایپ کردن، نواختن آلات موسیقی، ورزش کردن و انجام دادن مشاغل و چرخه های گوناگون که فعایت بدنی و روانی هر دو سر و کار دارد، گفته میشود. در آثار روانشناسی و آموزش و پرورش از مهارت های حرکتی یاد شده است.

این حیطه شامل این مهارت ها می شود:

-حرکات کلی بدن؛

-حرکات هماهنگ ظریف؛

-رفتارهای ارتباطی غیر کلامی،

-ارتباط کلامی.


2-3-1-1- حرکات کلی بدن

رفتارهای موجود در این حیطه بوسیله حرکات مستقل اندامها یا حرکات یک اندام در هماهنگی با اندام های دیگر مشخص می شوند. هرچند که این فعالیت های طبقه مستلزم هماهنگی بین چشم و گوش است. هدف های این طبقه معمولاً نیرومندی، سرعت یا دقت این گونه حرکات کلی را مورد تأکید قرار می دهد(استون و همکاران، 2002).

خرده طبقه های این طبقه به قرار زیر است:

1-حرکاتی که مربوط به اعضای بالای بدن می شود. مثل پرتاب کردن توپ

2-حرکاتی که مربوط به اعضای پایین بدن می شود. مثل دویدن

3-حرکاتی که به دو یا چند عضو بدن مربوط می شود. مثل شنا کردن (سیف، 1370).

حرکات کلی بدن که همان حرکات درشت می باشند به آموزشها و تمرینات حرکتی ماهیچه های بزرگ بدن و توانایی حرکت اعضای مختلف مربوط میشود و هدف این فعالیتها مربوط به توسعه نرمش و سودمند حرکات بدن در ارتباط با عوامل برونی و درونی میشود(تقوی، 1390).


2-3-1-2- تقویت مهارت های حرکتی درشت

برای تقویت مهارت های درشت می توان این موارد را در نظر داشت:

الف) مرحله اول: سر ودست ها در خط وسط بدن:

مهارتهای حرکتی که در این مرحله از رشد باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

1-نگهداشتن سر در وسط (مستقیم به جلو نگاه کردن و نیفتادن سر به یک طرف) و شروع به بلند کردن آن؛

2-قرار گرفتن دستها در خط وسط بدن و شروع به نیم خیز شدن؛

3-قرار گرفتن پاها در کنار هم و حرکت کردن.

ب) مرحله دوم: کنترل سر، با اتکا به چیزی ایستادن و غلتیدن:

1-در حالیکه کودک به پشت خوابیده است بتواند دست هایش را به پاهایش برساند و با آنها بازی کند؛

.......

..............

...........................


 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مهارت های حرکتی در 16 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 22 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های حرکتی (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) مهارت های حرکتی در 16 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


مهارت های حرکتی عبارتند از فعالیت های جنبشی و حرکت که مستلزم کنش هماهنگ اند و شامل دو نوع مهارت می باشند: مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های حرکتی درشت(اسدی دوست، 1392).

2-3-1- حیطه روانی- حرکتی

هدف های حوزه روانی- حرکتی به حرکات و اعمال ماهرانه بدنی چون نوشتن، تایپ کردن، نواختن آلات موسیقی، ورزش کردن و انجام دادن مشاغل و چرخه های گوناگون که فعایت بدنی و روانی هر دو سر و کار دارد، گفته میشود. در آثار روانشناسی و آموزش و پرورش از مهارت های حرکتی یاد شده است.

این حیطه شامل این مهارت ها می شود:

-حرکات کلی بدن؛

-حرکات هماهنگ ظریف؛

-رفتارهای ارتباطی غیر کلامی،

-ارتباط کلامی.


2-3-1-1- حرکات کلی بدن

رفتارهای موجود در این حیطه بوسیله حرکات مستقل اندامها یا حرکات یک اندام در هماهنگی با اندام های دیگر مشخص می شوند. هرچند که این فعالیت های طبقه مستلزم هماهنگی بین چشم و گوش است. هدف های این طبقه معمولاً نیرومندی، سرعت یا دقت این گونه حرکات کلی را مورد تأکید قرار می دهد(استون و همکاران، 2002).

خرده طبقه های این طبقه به قرار زیر است:

1-حرکاتی که مربوط به اعضای بالای بدن می شود. مثل پرتاب کردن توپ

2-حرکاتی که مربوط به اعضای پایین بدن می شود. مثل دویدن

3-حرکاتی که به دو یا چند عضو بدن مربوط می شود. مثل شنا کردن (سیف، 1370).

حرکات کلی بدن که همان حرکات درشت می باشند به آموزشها و تمرینات حرکتی ماهیچه های بزرگ بدن و توانایی حرکت اعضای مختلف مربوط میشود و هدف این فعالیتها مربوط به توسعه نرمش و سودمند حرکات بدن در ارتباط با عوامل برونی و درونی میشود(تقوی، 1390).

2-3-1-2- تقویت مهارت های حرکتی درشت

برای تقویت مهارت های درشت می توان این موارد را در نظر داشت:

الف) مرحله اول: سر ودست ها در خط وسط بدن:

مهارتهای حرکتی که در این مرحله از رشد باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

1-نگهداشتن سر در وسط (مستقیم به جلو نگاه کردن و نیفتادن سر به یک طرف) و شروع به بلند کردن آن؛

2-قرار گرفتن دستها در خط وسط بدن و شروع به نیم خیز شدن؛

3-قرار گرفتن پاها در کنار هم و حرکت کردن.

ب) مرحله دوم: کنترل سر، با اتکا به چیزی ایستادن و غلتیدن:

1-در حالیکه کودک به پشت خوابیده است بتواند دست هایش را به پاهایش برساند و با آنها بازی کند؛

.......

..............

...........................


 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نقاشی آزاد و هنر درمانی در 16 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 27 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
مبانی نظری و پیشینه پژوهش نقاشی آزاد و هنر درمانی (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نقاشی آزاد و هنر درمانی در 16 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


هنردرمانی و تعریف آن

«هربرت رید»1، تاریخ نگار هنر در کتاب «پیکره و انگاره» می نویسد : «برخلاف نظریه های اولیه که هنر را صرف انرژی اضافی دانسته اند، هنر در سیپیده دم فرهنگ بشری کلید بقا و موجب تقویت قابلیت های لازم برای تنازع بقا بوده و به مثابه کلیدی برای بقا باقی مانده است». پس هنر یکی از راه ها و ابزارهای تامین بقا انسان است و بدیهی است در شرایطی مانند بیماری ها و مشکلات روحی و جسمی نیز می تواند نقشی پالایش دهنده، تصحیح کننده و تسکین بخش بازی کند و ارتباط انسانی را ارتقا بخشد. تاریخ هنر از دیرباز، سراسر بیان روش هایی برای پالایش درونی، سازگاری با واقعیت های بیرونی و خلاقیت و خودشکوفایی است (سایمون2، 2006). و جریان پیوسته آن در حال حاضر به رشته هنردرمانی بر پایه اهدف علمی و تجربی رسیده است و روز به روز تکنیک های آن بر مبنای نظریه های روانکاوی3، رفتارگرایی4، گشتالت5، مُراجع محوری6، انسان گرایی7؛ توسعه پیدا می کند (نیسمون8، 2010).

  1. H.Reed
  2. Saimon
  3. Psychoanalysis
  4. Behaviorism
  5. Gestalt
  6. Clieat centered
  7. Humanistic
  8. Nissmov

ظاهراً بشر از نخستین روزهای حیات خود با این کارکرد هنر آشنا بوده است. بسیاری از نقاشی های باقی مانده در غارهای دوران پارینه سنگی منعکس کننده دغدغه های ذهنی و راهی برای کسب آرامش روحی و غلبه بر ترس ها و اضطراب های انسان اولیه است. هنر در بسیاری از موارد نوعی ارتباط غیرکلامی و وسیله ای برای بیان آمال و آرزوهای انسان و راهی برای تسکین آلام و فشارهای درونی اوست که در طراحی، نقاشی، مجسمه سازی و موسیقی انعکاس می یابد (کاندینسکی1، ترجمه نوراله خانی، 1389).

فینگ2، گلدمن3، لویک4 (1991) هنردرمانی را اینگونه تعریف می کنند «هنردرمانی عبارت از نظامی است که عناصر رواندرمانی را با منابع ثبت نشده خلاقیت و احساس در بیمار پیوند می دهد منظور از منابع ثبت نشده خلاقیت، فعالیت های مربوط به ایجاد کردن و ساختن است که می توان آنها را جایگزین علایم روان نژندی5 نمود، بدین صورت که با تقویت دفاع های موفقیت آمیز بیمار او را به حالت قبل از بیماری سوق داد.

وودز6 و ویلیامز7 (1997) اظهار می دارند؛ هنردرمانی یعنی درمان و شفابخشی آشفتگی های روانی از طریق واسطه های هنری که از طریق آن درمانجو می تواند درون خود را آشکار سازد و به درمانگر کمک کند

  1. Kandineske
  2. Fink
  3. Goldman
  4. Levik
  5. Neurosis
  6. Wood
  7. Williams

تا آنچه را او ارایه کرده تحلیل نماید و در جهت شیوه های درمانی دیگر قدم بردارد.

از نظر پاین1 (2010) وجه مشترک تمامی درمانگران هنری توجه به برقراری ارتباط بصورت غیرکلامی و فرایندهای خلاقانه و نیر فراهم آوردن محیطی امن و قابل اعتماد است که افراد در آن احساسات قوی خود را بشناسند و ابراز کنند.


 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نمایش خلاق و تئاتر درمانی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35
مبانی نظری و پیشینه پژوهش نمایش خلاق و تئاتر درمانی (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نمایش خلاق و تئاتر درمانی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


مبانی نظری پژوهش

هنر درمانی یکی از راه های درمان معضلات و مشکلات روحی و روانی است یکی از شاخه های هنردرمانی، بازی درمانی است که خود به شاخه های گوناگونی چون سایکودرام و درام درمانی تقسیم می شود، مسئله اصلی مقاله من تئاتر درمانی یا درام درمانی هست که این موضوع را از حیث علاقه زیادی که به تئاتر دارم انتخاب کردم. تئاتر درمانی در زمره گروه درمانی هاست. گروه درمانی را نخستین بار جوزف اچ پرات در ایالات متحده آمریکا از 1915 آغاز کرد. او نخستین شکل گروه درمانی را با هدف درمان پزشکی در بیماران مبتلا به سل به کار گرفت، کار او شباهت زیادی به گروه های خودیاری و گروه درمانی های رفتاری شناختی امروزی داشت که هدف آن ها کاهش استرس مشکل مشترک جسمی یا روان شناختی اعضای گروه است. گروه درمانی در موقعیت های مختلف بالینی و غیربالینی به کار می آید. شیوه معمول آن تشکیل دست کم دو بار در هفته و با زمان بینی 45 تا 90 دقیقه و تعداد 8 تا 15 نفر است و برای اثربخشی این نوع درمان حضور مستمر آن الزامی است. شکل های گروه درمانی نیز متنوع هستند؛ گروه های تحلیل ارتباط متقابل، رفتاری شناختی، گشتالتی، گروه های خودیاری روان کاوی، تئاتر درمانی و موسیقی از جمله این گروه ها هستند. گروه درمانی در موقعیت های مختلف همچون بخش های بستری روان پزشکی، درمانگاههای سرپایی اعصاب و روان، مراکز روزانه و حتی مدارس و موسسات اجتماعی به کار می آید. به کار بستن نوع، فراوانی تعداد جلسات و تعداد افراد شرکت کننده در گروه درمانی بستگی دارد به هدف آموزش و گرایش نظری گروه درمانگر و اهداف موسسه ای که گروه درمانی در آن ارائه می شود. اما متاسفانه این خدمات در ایران نسبتاً ناشناخته است اما در کشورهای پیشرفته به خوبی و برای ارائه خدمات روانشناسی بالینی به بیماران استفاده می شوند (بلانر، 1383).

تئاتر درمانی از جمله روش های روان درمانی است که دارای جذابیت هایی برای متخصصان روان درمانی است. تئاتر درمانی در رشد و توسعه درمانگری نقش قابل توجهی دارد همچنین در درمان گروهی خانواده درمانی و حتی درمان انفرادی نیز یکی از انواع روان درمانی های پیشرو، خلاق و مفید است. تاکید بر روی تئاتر درمانی به منزله یکی از روش های موثر روان درمانی است، در روان درمانی انفرادی فقط از طریق گفت و گوی بین درمانجو و درمانگر برای بازگشایی مسئله یافتن عوامل مرتبط با مساله و درک هیجان ها و افکار زیرساز مسئله تلاش می شود در حالی که در روش های تئاتردرمانی عمل و اجرا نیز به کمک درمانگر می آیند. در تئاتردرمانی می توانیم اندیشه، هیجان و رفتار را در هم تنیده به ارتباط و تناقض آن ها پی ببریم. و بطور خلاصه در این نوع درمان اندیشه، احساس و رفتار هر سه به سطح آگاهی می آیند و در فرایند آن هنرآفرینی در تلفیق سازش و انطباق بین این سه عنصر است.

ابزارهای درمان در درام درمانی شامل موسیقی، پانتومیم، بداهه سازی، بازی های دسته جمعی نمایشنامه نویسی، گریم ماسک، عروسک و... می باشد. بهترین امکان در درمان از طریق هنر درام درمانی است که امکانات نمایشی فراوان در اختیار دارد. در شرایط ایمن تئاتر درمانی افراد به (فی البداهه) بودن دعوت می شود زیرا که تنها در این شرایط ایمن است که خودجوشی و خلاقیت بروز پیدا می کنند (محامدی، 1386).

2- 2- 1- هنر و درمان از طریق هنر

هنردرمانی یعنی بیان عاطفه در هنر که در جهت رشد و خلاقیت درونی افراد و توانبخشی بیماران و معلولان ذهنی و جسمی، قدم های مناسبی برداشته است. درمان در هنردرمانی که شامل نمایش، موسیقی، نقاشی و... می شود شرایط مناسبی برای بروز و تشخیص مشکلات و درمان آنها فراهم می آورد. دالی می گوید: هنردرمانی راهی برای بیان احساسات مغشوش و به خوبی درک شده، از طریق هدایت آنها به وضوح و نظم است. ارسطو تاثیر بازی را در روان، تماشاگر مورد جستجو قرار می دهد و عقیده بر آن دارد که تماشای نمایش باعث آرامش تماشاگر و کاسته شدن از بار غم و اندوه و عقده های روانی او می شود و این که تئاتر پالاینده است روح را تسکین می دهد.

به تعبیری می توان گفت زندگی بدل تئاتر و تئاتر بدل زندگی زیرا همه ما نقش بازی می کنیم هر کس نقش خود را بازی می کند و این نقش را خانواده و اجتماع به آنان می دهد و گاه از درون خود انسان شکل می گیرد، گاهی حتی می توان هریک از نقش های آدمی را به مثابه یکی از خصوصیات وی دانست و اگر چنین باشد لزوم ارتباط بسیار حائز اهمیت خواهد بود زیرا ارتباط بستری است که در آن خصوصیات افراد تحقق می پذیرد و عالی ترین شکل ارتباط نمایش(تئاتر) است (شفیعی، 1383).

2- 2- 2- تئاتردرمانی چیست؟

در اوایل قرن 20 دکتر مورنو اساس نظریه سایکودرام یا تئاتردرمانی را در وین بنیان گذاشت. او در سال 1921 سایکو درام را (علم کشف حقیقت) نامید و موضوع آن را چنین تعریف کرد: تئاتر درمانی نوعی کاوش علمی جهت دریافت حقیقت از طریق شیوه های نمایشی است.در تئاتر درمانی به فرد کمک می شود تا با تجسم و بازی کردن یک مسئله به جای فقط صحبت کردن در مورد آن (روان درمانی مرسوم) مسئله را بازنگری کرده، برای آن راه حل مناسب را پیدا کند. تئاتر درمانی تحلیل شناختی را ابعاد تجربی و کنشی پیوند می دهد در عمل-پیاده کردن تعامل بین فردی در یک مسئله درگیر کردن جسم و ذهن به این که رویدادی در حال وقوع در زمان اکنون است. نظرات و احساس هایی را به سطح آگاهی فرد منتقل می کند که فقط در حالت گفت و گو در مورد آن مسئله انکان پذیر نیست. وجوه غیرکلامی نه فقط در کم و کیف رابطه اثر دارند بلکه سرنخ هایی از انگیزش های نهفته درونی هستند مثلاً بروز رفتارهایی با شدت عصبانیت بیشتر یا حالت های ترس آشکارتر سبب آگاهی به هیجان هایی می شود که ممکن است در فرد نهفته و فروخورده شده باشند. رویکردهای عملی به خصوص در درمان نه فقط برای بیمارانی که دارای ظرفیت محدود شده فعالیت ذهنی و توصیف کلامی هستند (مانند کودکان و افراد مبتلا به جنون، بزهکاران و غیره...) مفید است، بلکه برای کسانی که تجارب ناگوار خویشتن را با مکانیسم منطقی سازی کتمان می کنند نیز سازنده و موثر است یکی از امتیازهای تئاتردرمانی تبدیل تمایل برون ریزی فرد به مجرای سازنده ی درون پردازی است (مسعودی، 1385).

خانم منیژه محامدی در کتاب درام درمانی خود به این شکل درام درمانی را تعریف کرده اند که: درام درمانی عبارت است از مجموعه رفتارهایی که بودن و زندگی ما را در قالب اجرا بازسازی می کند. در واقع فرصتی فراهم می آورد تا فرد به یگانگی فردیت و تعدد نقش های خویش آگاه گردد. در درام درمانی با قراردادن درمانجو در شرایط مشابه با آن چه که برای او رخ داده و مسیر شکوفایی اش را مسدود کرده است، موقعیتی فراهم می شود که آن شخص بتواند با کم کردن فاصله ی کنش عاطفی و شناختی به بررسی و گره گشایی مشکل خود بپردازد و واکنشهای تخریبی را به خودشکوفایی بدل سازد. یکی از مهمترین ابزارهای این تغییرها جابه جایی نقش است (محامدی، 1386).


 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نمایش خلاق و تئاتر درمانی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35
مبانی نظری و پیشینه پژوهش نمایش خلاق و تئاتر درمانی (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) نمایش خلاق و تئاتر درمانی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


مبانی نظری پژوهش

هنر درمانی یکی از راه های درمان معضلات و مشکلات روحی و روانی است یکی از شاخه های هنردرمانی، بازی درمانی است که خود به شاخه های گوناگونی چون سایکودرام و درام درمانی تقسیم می شود، مسئله اصلی مقاله من تئاتر درمانی یا درام درمانی هست که این موضوع را از حیث علاقه زیادی که به تئاتر دارم انتخاب کردم. تئاتر درمانی در زمره گروه درمانی هاست. گروه درمانی را نخستین بار جوزف اچ پرات در ایالات متحده آمریکا از 1915 آغاز کرد. او نخستین شکل گروه درمانی را با هدف درمان پزشکی در بیماران مبتلا به سل به کار گرفت، کار او شباهت زیادی به گروه های خودیاری و گروه درمانی های رفتاری شناختی امروزی داشت که هدف آن ها کاهش استرس مشکل مشترک جسمی یا روان شناختی اعضای گروه است. گروه درمانی در موقعیت های مختلف بالینی و غیربالینی به کار می آید. شیوه معمول آن تشکیل دست کم دو بار در هفته و با زمان بینی 45 تا 90 دقیقه و تعداد 8 تا 15 نفر است و برای اثربخشی این نوع درمان حضور مستمر آن الزامی است. شکل های گروه درمانی نیز متنوع هستند؛ گروه های تحلیل ارتباط متقابل، رفتاری شناختی، گشتالتی، گروه های خودیاری روان کاوی، تئاتر درمانی و موسیقی از جمله این گروه ها هستند. گروه درمانی در موقعیت های مختلف همچون بخش های بستری روان پزشکی، درمانگاههای سرپایی اعصاب و روان، مراکز روزانه و حتی مدارس و موسسات اجتماعی به کار می آید. به کار بستن نوع، فراوانی تعداد جلسات و تعداد افراد شرکت کننده در گروه درمانی بستگی دارد به هدف آموزش و گرایش نظری گروه درمانگر و اهداف موسسه ای که گروه درمانی در آن ارائه می شود. اما متاسفانه این خدمات در ایران نسبتاً ناشناخته است اما در کشورهای پیشرفته به خوبی و برای ارائه خدمات روانشناسی بالینی به بیماران استفاده می شوند (بلانر، 1383).

تئاتر درمانی از جمله روش های روان درمانی است که دارای جذابیت هایی برای متخصصان روان درمانی است. تئاتر درمانی در رشد و توسعه درمانگری نقش قابل توجهی دارد همچنین در درمان گروهی خانواده درمانی و حتی درمان انفرادی نیز یکی از انواع روان درمانی های پیشرو، خلاق و مفید است. تاکید بر روی تئاتر درمانی به منزله یکی از روش های موثر روان درمانی است، در روان درمانی انفرادی فقط از طریق گفت و گوی بین درمانجو و درمانگر برای بازگشایی مسئله یافتن عوامل مرتبط با مساله و درک هیجان ها و افکار زیرساز مسئله تلاش می شود در حالی که در روش های تئاتردرمانی عمل و اجرا نیز به کمک درمانگر می آیند. در تئاتردرمانی می توانیم اندیشه، هیجان و رفتار را در هم تنیده به ارتباط و تناقض آن ها پی ببریم. و بطور خلاصه در این نوع درمان اندیشه، احساس و رفتار هر سه به سطح آگاهی می آیند و در فرایند آن هنرآفرینی در تلفیق سازش و انطباق بین این سه عنصر است.

ابزارهای درمان در درام درمانی شامل موسیقی، پانتومیم، بداهه سازی، بازی های دسته جمعی نمایشنامه نویسی، گریم ماسک، عروسک و... می باشد. بهترین امکان در درمان از طریق هنر درام درمانی است که امکانات نمایشی فراوان در اختیار دارد. در شرایط ایمن تئاتر درمانی افراد به (فی البداهه) بودن دعوت می شود زیرا که تنها در این شرایط ایمن است که خودجوشی و خلاقیت بروز پیدا می کنند (محامدی، 1386).

2- 2- 1- هنر و درمان از طریق هنر

هنردرمانی یعنی بیان عاطفه در هنر که در جهت رشد و خلاقیت درونی افراد و توانبخشی بیماران و معلولان ذهنی و جسمی، قدم های مناسبی برداشته است. درمان در هنردرمانی که شامل نمایش، موسیقی، نقاشی و... می شود شرایط مناسبی برای بروز و تشخیص مشکلات و درمان آنها فراهم می آورد. دالی می گوید: هنردرمانی راهی برای بیان احساسات مغشوش و به خوبی درک شده، از طریق هدایت آنها به وضوح و نظم است. ارسطو تاثیر بازی را در روان، تماشاگر مورد جستجو قرار می دهد و عقیده بر آن دارد که تماشای نمایش باعث آرامش تماشاگر و کاسته شدن از بار غم و اندوه و عقده های روانی او می شود و این که تئاتر پالاینده است روح را تسکین می دهد.

به تعبیری می توان گفت زندگی بدل تئاتر و تئاتر بدل زندگی زیرا همه ما نقش بازی می کنیم هر کس نقش خود را بازی می کند و این نقش را خانواده و اجتماع به آنان می دهد و گاه از درون خود انسان شکل می گیرد، گاهی حتی می توان هریک از نقش های آدمی را به مثابه یکی از خصوصیات وی دانست و اگر چنین باشد لزوم ارتباط بسیار حائز اهمیت خواهد بود زیرا ارتباط بستری است که در آن خصوصیات افراد تحقق می پذیرد و عالی ترین شکل ارتباط نمایش(تئاتر) است (شفیعی، 1383).

2- 2- 2- تئاتردرمانی چیست؟

در اوایل قرن 20 دکتر مورنو اساس نظریه سایکودرام یا تئاتردرمانی را در وین بنیان گذاشت. او در سال 1921 سایکو درام را (علم کشف حقیقت) نامید و موضوع آن را چنین تعریف کرد: تئاتر درمانی نوعی کاوش علمی جهت دریافت حقیقت از طریق شیوه های نمایشی است.در تئاتر درمانی به فرد کمک می شود تا با تجسم و بازی کردن یک مسئله به جای فقط صحبت کردن در مورد آن (روان درمانی مرسوم) مسئله را بازنگری کرده، برای آن راه حل مناسب را پیدا کند. تئاتر درمانی تحلیل شناختی را ابعاد تجربی و کنشی پیوند می دهد در عمل-پیاده کردن تعامل بین فردی در یک مسئله درگیر کردن جسم و ذهن به این که رویدادی در حال وقوع در زمان اکنون است. نظرات و احساس هایی را به سطح آگاهی فرد منتقل می کند که فقط در حالت گفت و گو در مورد آن مسئله انکان پذیر نیست. وجوه غیرکلامی نه فقط در کم و کیف رابطه اثر دارند بلکه سرنخ هایی از انگیزش های نهفته درونی هستند مثلاً بروز رفتارهایی با شدت عصبانیت بیشتر یا حالت های ترس آشکارتر سبب آگاهی به هیجان هایی می شود که ممکن است در فرد نهفته و فروخورده شده باشند. رویکردهای عملی به خصوص در درمان نه فقط برای بیمارانی که دارای ظرفیت محدود شده فعالیت ذهنی و توصیف کلامی هستند (مانند کودکان و افراد مبتلا به جنون، بزهکاران و غیره...) مفید است، بلکه برای کسانی که تجارب ناگوار خویشتن را با مکانیسم منطقی سازی کتمان می کنند نیز سازنده و موثر است یکی از امتیازهای تئاتردرمانی تبدیل تمایل برون ریزی فرد به مجرای سازنده ی درون پردازی است (مسعودی، 1385).

خانم منیژه محامدی در کتاب درام درمانی خود به این شکل درام درمانی را تعریف کرده اند که: درام درمانی عبارت است از مجموعه رفتارهایی که بودن و زندگی ما را در قالب اجرا بازسازی می کند. در واقع فرصتی فراهم می آورد تا فرد به یگانگی فردیت و تعدد نقش های خویش آگاه گردد. در درام درمانی با قراردادن درمانجو در شرایط مشابه با آن چه که برای او رخ داده و مسیر شکوفایی اش را مسدود کرده است، موقعیتی فراهم می شود که آن شخص بتواند با کم کردن فاصله ی کنش عاطفی و شناختی به بررسی و گره گشایی مشکل خود بپردازد و واکنشهای تخریبی را به خودشکوفایی بدل سازد. یکی از مهمترین ابزارهای این تغییرها جابه جایی نقش است (محامدی، 1386).


 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) جنسیت و تفاوت های جنسیتی مرد و زن در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 89 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
مبانی نظری و پیشینه پژوهش جنسیت و تفاوت های جنسیتی مرد و زن (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه) جنسیت و تفاوت های جنسیتی مرد و زن در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


نظریه های مرتبط با جنسیت

بردال(1996) نظریه های موجود در زمینه ی رفتار مرتبط با جنسیت را در سه رویکرد و شش مدل مورد بررسی قرار داده است. نظریه های روان شناسی جنسیت معمولاً بر کنش صفات و خصوصیات فردی در توجیه و توضیح رفتار تأکید می کردند. ولی اخیراً توجه زیادی به نقش موقعیت و بافت شده است. می توان نظریه های موجود در این زمینه را به رویکرد تقسیم کرد:

1– رویکرد صفات

2– رویکرد انتظارات

3– رویکرد بین فرهنگی

در رویکرد صفات فرض بر آن است که خوصوصیات فردی و ویژگی های درونی تعیین کننده ی رفتار است. در رویکرد انتظارات تصور می شود که ویژگی های جمعیت شناسی برحسته و چشمگیر، انتظارات رفتاری را شکل می دهند و این انتظارات، رفتار درون گروهی را هدایت می کند. رویکرد بین فرهنگی عناصر رویکردهای صفات و انتظارات را ترکیب می کند، با این تصور که افراد از پیشینه های فرهنگی مختلف یا از مقام و منزلت اجتماعی متفاوت، به طور نظام مندی در معرض انتظارات و تجربیات متفاوتی در طول عمرشان قار گرفته اند و در نتیجه خصلت ها و صفات اکتسابی متفاوت و جایگاه و مقام های اجتماعی مختلفی دربافت یک گروه دارند و براساس تعامل این خصلت ها در یک بافت فرهنگی خاص رفتار می کنند. نظریه هایی که بر پایه ی این رویکرد های مختلف هستند، پیش بینی های متفاوتی در مورد رفتار زنان و مردان در موقعیت های مختلف اجتماعی، خانوادگی، شغلی و غیره خواهند داشت. از رویکرد های فوق 6 مدل در مورد رابطه جنسیت و رفتار به وجود آمده که هر یک پیش بینی کننده ی رفتار زنان و مردان در موقعیت های مختلف است .

1– مدل همانندی جنسی (بدون تفاوت جنسی): طبق این مدل، بروز رفتار های مختلف از زنان و مردان تابع جنسیت آن ها نیست، بلکه تابع تفاوت های فردی آن ها مثل توانایی، نقش کاری، انگیزه و غیره است و صفات و خصلت ها در این مدل مستقل و مجزا از جنس در نظر گرفته می شود ( بردال ، 1996 ) .

2– مدل تفاوت های جنس کلیشه ای، نظریه هایی که بر تفاوت های جنسی در رفتار ( چه در صورت ذاتی و چه اکتسابی ) تأکید دارند، در طول تاریخ روان شناسی همیشه رایج بود ه اند و معمولاً تفاوت های سازگار و متناسب با عقاید فرهنگی را به عنوان یک اصل می پذیرند. مثلاً نظریه های زیستی – اجتماعی بر این عقیده اند که تفاوت های جنسی در رفتار نتیجه ی تفاوت جنس بیولوژیکی هستند که از رفتار جفت گیری که بقاء گونه ها را در طول تکامل بهینه می سازد ، نشأت می گیرد . نظریه روانکاوی فروید نیز بر این اصل است که تفاوت های جنسی ناشی از تجارب دوران کودکی است که این تجارب با جنس بیولوژیکی تعیین می شود و نتیجه ی آن خصلت های فردی متفاوتی است که در هر دو جنس شکل می گیرد (عریضی ، بهادران و فاتحی زاده ، 1386 ) .

نظریه جدید روانکاوی چارچوبی عمومی برای مطالعه ی تفاوت های جنسی است . برای نمونه گلیگان(1982)چادورو(1974) که از درمانگران نظریه ی روابط شیء است، معتقد است که پسران و دختران تصورات متفاوتی از خود دارند، اما نمی توانند خود را با شباهت و وابستگی به مادرشان توصیف کنند، از آن جایی که پدرشان غیر قابل دسترسی است، بنابراین پسران در حالی رشد می کنند که نمی توانند عمیقاً با دیگران رابطه برقرار کنند و به آن ها وابستگی پیدا کنند و خود پنداره ای دارند که با استقلال، تمایز ، رقابت جویی و جاه طلبی تعریف شده و آن ها را برای کار در بیرون از خانه آماده می کند. دختران خود را با شباهت به مادرشان توصیف می کنند و ارتباط نسبتاً مداومی را با او تجربه می کنند، بنابراین ظرفیت و قابلیت بالایی برای وابسته بودن دارند و خود پنداره ای دارند که همواره با وابستگی و ارتباط شکل گرفته و تعریف شده و آن ها را برای مادر شدن آماده می کند.

3–مدل طرحواره جنسیتی: نظریه ی طرحواره ی جنسیتی بم(1987) از نظریه ی آندروژونی او نشأت می گیرد. افرادی که به خود در صفات زنانگی نمره بالاو در صفات مردانگی نمره پایین می دهند، «زن» و افرادی که به خود در صفات مردانگی نمره بالا و در صفات زنانگی نمره پایین می دهند « مرد » و کسانی که به خود در هر دو صفت به خود نمره پایین می دهند « نامتمایز » تلقی می شوند(عریضی و دیگران،1386). فرد دو جنسیتی شخصی است که هم ویژگی های روان شناختی مردانه دارد و هم ویژگی های روان شناختی زنانه. در این مدل عقیده بر این است که به جای این که مردانگی و زنانگی در دو سوی مقیاس واحدی باشند، دو بعد جداگانه هستند که یکی از آنها از زن نبودن تا خیلی زن بودن و دیگری از مرد بودن تا خیلی مرد بودن ادامه می یابد. این حالت ،دو جنسیتی بودن افراد را امکان پذیر می سازد. افراد دو جنسیتی احتمالاً در انواع وسیع تری از موقعیت ها بهتر از افرادی که رفتار های وابسته به جنسیت دارند عمل می کنند. آنان به دلیل انعطاف پذیری از مزیت برخوردارند ( هاید، ترجمه خمسه، 1377).

 


 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) یادگیری و یادداری در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 84 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
مبانی نظری و پیشینه پژوهش یادگیری و یادداری (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) یادگیری و یادداری در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


تعریف یادگیری

تغییر در رفتار که در نتیجه تجربه اتفاق می‌افتد، قابل استناد به عوامل فیزیولوژیکی نظیر خستگی یا مصرف دارو و نیروهای مکانیکی، نظیر لغزیدن نیست. یادگیری در همه موقعیت‌های زندگی از جمله مدرسه و کلاس اتفاق می‌افتد. گرچه، یادگیری یک تغییر داخلی است ولی از تغییرات در رفتارهای قابل مشاهده، قابل استناد است و فرایندی است که یک ارگانیسم به وسیله‌ی آن، رفتارش را در نتیجه‌ی یک تجربه، تغییر می‌دهد (گیج و برلاینر، 1374، ص 110).

مفهوم یادگیری را می‌توان به صورت‌های مختلف تعریف کرد؛ کسب دانش و اطلاعات، عادت‌های مختلف، مهارت‌های متنوع و راه‌های گوناگون حل کردن مساله. همچنین، می‌توان یادگیری را به عنوان فراگیری رفتارها و اعمال پسندیده، حتی به عنوان کسب رفتارها و اعمال مضر و ناپسند تعریف کرد. با این حال معروف‌ترین تعریف از یادگیری به قرار زیر است: یادگیری، به فرآیند ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در رفتاری که حاصل تجربه است، ‌گفته می‌شود و نمی‌توان آن را به حالت‌های موقتی بدن، مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی یا مصرف داروها پدید می‌آید، نسبت داد (سیف،1387، ص 26).

2-4-2-انواع یادگیری

براساس نظریه سلسله‌مراتب یادگیری گانیه، یادگیری‌های مختلف، سلسله‌مراتبی را تشکیل می‌دهند که در آن هر یادگیری، پیش‌نیاز یادگیری مراتب بالاتر از خود است. این سلسله‌مراتب از ساده به پیچیده و شامل هشت طبقه به شرح زیر می‌باشد:

1. یادگیری علامتی: ساده‌ترین نوع یادگیری و در نتیجه پایین‌ترین نوع آن در سلسله‌مراتب یادگیری، علامتی است. این نوع، در واقع همان شرطی‌شدن کلاسیک است و به این ترتیب حاصل می‌شود که فراگیر در برابر محرک خاصی، بازتابی بروز می‌دهد، یعنی در برابر محرک، شرطی می‌شود.

2. یادگیری محرک – پاسخ: یادگیری محرک – پاسخ، همان شرطی‌شدن فعال (کنش‌گر) است و با یادگیری علامتی از این جهت فرق دارد که در این نوع، پاسخ، دقیق و ارادی است اما در یادگیری علامتی، غریزی و غیرارادی است.

3. یادگیری زنجیره‌ای: در این نوع یادگیری، رفتارهایی که قبلا از طریق محرک – پاسخ آموخته شده‌اند، با هم ترکیب شده و رفتار پیچیده‌تری را موجب می‌گردند.

4. یادگیری کلامی (تداعی کلامی): این نوع یادگیری، زبان‌آموزی نیز نامیده می‌شود و نوع به‌خصوصی از یادگیری زنجیره‌ای است که حلقه‌های آن، واحدهای زبان هستند. بدین‌صورت که کودک، کلماتی را که قبلا یاد گرفته، به یکدیگر متصل کرده و از این طریق منظور خود را تفهیم می‌سازد.

5. یادگیری تمییز دادن محرک: یادگیری تمییزی، ‌مستلزم به دست آوردن توانایی تفاوت‌گذاری بین محرک‌های مشابه است؛ یعنی فرد باید بتواند به محرک‌های مختلف، پاسخ‌های درست دهد. این یادگیری، همان یادگیری محرک – پاسخ است که در اینجا تعداد محرک‌ها زیاد است و اغلب با هم شباهت‌هایی دارند و فراگیر باید بتواند آنها را از هم تشخیص داده و به هر کدام از آنها، پاسخ مثبت بدهد.

6. یادگیری مفهوم: یادگیری مفهوم، پاسخ دادن به شباهت‌هاست و خصوصیات انتزاعی اشیاء، درک می‌شوند؛ یعنی به محرک‌هایی که در ظاهر متفاوت ولی دارای وجه اشتراک هستند، یک پاسخ داده می‌شود.

7. یادگیری اصل (قانون): در این نوع یادگیری، چند مفهوم به یکدیگر ربط داده می‌شود و از آن یک معنی تازه، به دست می‌آید. اصل، عبارت است از یکسری مفاهیم.

8. یادگیری حل مساله: در این مورد، یادگیرنده با استفاده از قواعد و اصول به حل مسائل می‌پردازد (رئیسی،1380، ص 12).

 


 

نوشته شده توسط:   oam  

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) ویژگی های جمعیت شناسی در 12 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ویژگی های جمعیت شناسی (فصل دوم)

فروشنده فایل

کد کاربری 4084
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) ویژگی های جمعیت شناسی در 12 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه

 

منبع : دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:


( چسبیدن برخی نوشته ها در متن پایین به خاطر رعایت نیم فاصله در متن اصلی است و فایل دانلودی شما مشکلی نخواهد داشت .)


در سال های اخیر به ویژه پس از ارائه نظریه تاثیر گذار بندورا (1977) به تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر فرایند آموزش و پرورش توجه زیادی شده است. در پژوهش های تربیتی به ویژه در کشورهای رو به رشد پیوسته ارتباط معنی داری بین مفاهیم متفاوت روانی – تربیتی و زمینه اجتماعی گزارش شده است . کارشناسان آموزش و پرورش، شاخص های گوناگونی را برای تعیین وضعیت اقتصادی – اجتماعی از جمله میزان درآمد و میزان تحصیلات ، شغل والدین و مانند آن به کار می برند ( خیر به نقل از چاری ،1387 : 186). بررسی های انجام شده در ایران نشان داده اند که میزان سواد پدر، بهترین تعیین کننده محیط فرهنگی و اجتماعی خانواده است که می تواند مستقیم و غیر مستقیم بر توانایی های ذهنی فرزندان تاثیر بگذارد (همان منبع :187).

یافته های پژوهشی جییو (2005) از چهل و یک کشور نشان می دهد که وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده ،ساختار فرهنگی خانواده، سطح تحصیلات پدر و مادر، در موفقیت تحصیلی افراد نقش مهمی دارند (به نقل از تومال و سلیک ، 2009: 1200).

تحقیقات پیسا(2004).نیز خاطر نشان ساخت که وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده ،سطح درآمد بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر می گذارد ،به گونه ای که دانشجویان با سطح درآمد بالا خانواده در امر تحصیل موفقتر هستند (همان منبع:143). در مقابل تووار و همکارانش در پژوهش خود بیان داشتند که هیچ گونه ارتباطی بین میزان درآمد ماهیانه خانواده و موفقیت تحصیلی دانشجویان وجود ندارد (قمری و همکاران،120:1389). در کشور هلند بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان و شغل والدین (به خصوص شغل پدر) و تحصیلات والدین (به خصوص پدر) همبستگی نزدیکی وجود دارد (نوغانی ، 1386 :74).

2-5-1 پایگاه اجتماعی و پیشرفت تحصیلی

جامعه شناسان باور دارند که قشربندی های اجتماعی و قومی مستقیما با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارد. هایمن جامعه شناس بر این باور است که هر طبقه اجتماعی دارای ارزش های مربوط به خود است و با توجه به این ارزش ها عمل می کنند.به طور یکه طبقه کارگر نسبت به طبقات دیگر ارزش کمتری برای آموزش و پرورش قائل است . چون باور دارند که آموزش و پرورش عاملی جهت پیشرفت نبوده و بنابراین فرصت کمتری نسبت به طبقه متوسط جهت پیشرفت در اختیار دارند (شریفیان ،1374 : 203) .

2-5-2 موضع گیری های نظری درباره ویژگی های جمعیت شناسی

پی یر بوردیو

پی یر بوردیو از جمله متفکران برجسته جامعه شناسی آموزش و پرورش در فرانسه است (رابینسون به نقل از شارع پور ،1388 :85). به اعتقاد بوردیو ، منبع نابرابری در جامعه بیشتر ماهیت فرهنگی دارد تا اقتصادی و فاصله بین فرهنگ مدرسه و خاستگاه اقتصادی- اجتماعی کودک ، عامل مهمی در تعیین موفقیت کودک در نظام آموزشی محسوب می شود. درباره تاثیر خاستگاه اجتماعی والدین بر موفقیت تحصیلی فرزندان در کشورهای مختلف ،روندهای متفاوتی مشاهده شده است. در برخی از کشورها این تاثیر کماکان به قوت خود باقی است ، ولی در برخی دیگر، این تاثیر رو به کاهش است . می توان کاهش اثر خاستگاه خانوادگی بر عملکرد تحصیلی فرزندان را ناشی از کاهش اهمیت منابع مالی و مادی خانواده دانست. پس برای بررسی تاثیر خاستگاه خانواده بر فرزندان باید هم منابع مالی و هم به منابع فرهنگی توجه داشت. براساس فرضیه سرمایه اقتصادی ، والدین ثروتمند قادرند فرزندان خود را در مدارس بهتری ثبت نام کنند و از عهده هزینه سنگین آن برآیند ( بودن ، به نقل از همان منبع :86). بوردیو و همکاران برای اثبات تفاوت های طبقاتی در نوع جهت گیری دانشجویان نسبت به استفاده از زبان ، از گروهی از دانشجویان خواستند تا معنی کلمه ای را که اصلا وجود خارجی نداشت را تعریف کنند .دانشجویان متعلق به پایگاه طبقاتی پایین در ضمن اقرار غیر مستقیم به جهل خود با احتیاط و ترس به تعریف آن کلمه پرداختند و در حالیکه دانشجویان متعلق به طبقات بالا با شجاعت تمام ، خیلی سریع معنای برای آن کلمه پیدا کردند (همان منبع :99).

 


 
   1   2   3   4   5   >>   >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
دوشنبه 103 اردیبهشت 10
امروز:   10 بازدید
دیروز:   6  بازدید
فهرست
آشنایی با من
مطالب دانشگاهی
لوگوی خودم
مطالب دانشگاهی
اوقات شرعی
لینک دوستان
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com